Wienerbröd

Till min fars (förmodligen) stora glädje har jag idag lärt mig att baka wienerbröd. Det var inte så svårt som jag fått intryck av, och dessutom sjukt kul! Degen blir hur smidig och fantastisk som helst, man kan nästan göra pizzakonster med den. Det är kul att kalva när det går galant. Allt började med att jag håller på att tömma skafferiet och eftersom jag hade marsankräm, jäst och massa mjöl hemma väcktes tankarna kring krämbullar. Men jag hade ingen kardemumma och krämbullar utan den kicken kändes inte värt. Så jag kom att tänka på ett av de förmodligen vanligast förekommande bakverken i vårt avlånga land. Jag googlade och googlade och det ska sägas att recepten inte är lätta att bemästra. Efter lång läsning och efter att till och med ha tittat på en 7 minuter lång instruktionsvideo på norska på Youtube kände jag att jag var redo.

Många timmar och kavelvarv senare började det dofta underbart i lägenheten. Både min coloc Midi och hans vänner kommenterade den ljuvliga lukt som slog an deras franska näsor. Midi har blivit lite av en testkanin de senaste veckorna och han gav wienerbröden toppbetyg. "Hanna, c'est super bon!" Han beskrev dem som krispiga och perfekta. Jag hatar när folk bloggar om vad de bakat utan att dela med sig av recepten. Visst, okej om man typ gjort en ordinary kladdkaka. Eftersom det dessutom var klurigt att hitta ett perfekt recept lägger jag därför upp min efterforskning från idag inklusive bildbevis på att jag inte snackar goja.



Wienerbröd


25 g jäst

1 msk socker

1,75 dl mjölk

1 krm salt

1 ägg

4 dl mjöl plus till utbakningen

150 g smör/margarin


Vaniljkräm eller annan fyllning, t.ex. jordgubbssylt

1 ägg

Florsocker

Vatten


Alla ingredienser ska vara kalla! Kyl allt en timme innan baket börjas; även mjöl, socker, plåt, kavel m.m. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. När jästen löst sig tillsätt socker, salt och det uppvispade ägget. Tillsätt även mjöl och knåda. Kyl degen i 15 minuter. Skiva smöret med osthyvel eller med kniv i tunna skivor och bred ut på ett bakplåtspapper och ställ i kylen.

När degen kylts klart, kavla den ungefär 30x40 cm och lägg smörskivorna på 2/3 av degfyrkanten. Börja med att vika över den osmörade sidan mot mitten, sedan den sista tredjedelen på den. På så vis får man smör på varje lager. Kavla ut degen och vik i tredjedelar igen. Kyl degen i 15 minuter och upprepa vikningen och kylningen två gånger.

Dela degen i två delar och kavla ut 30x30 cm. Skär 9 rutor 10x10 cm och kavla till dem lite. Klicka på vaniljkräm i mitten av varje ruta och vik därefter in hörnen. Låt jäsa svalt under bakduk i 1-2 timmar. Pensla sedan på uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 225° i ca 9 minuter - beroende på ugn! Låt svalna och snirkla sedan över glasyr eller pudra över florsocker. (Eftersom jag inte gjort glasyren än finns inga expertutlåtanden, men recept för den oinspirerade hittas lätt på internet.)


Kommentarer
Postat av: mari

men fyyy fan va sugen jag vart nu! :D

2009-05-27 @ 20:45:08
URL: http://mariorre.blogg.se/
Postat av: Lotta

Vilka fina skyltar i bakgrunden! Är det dina? Får man beställa en hit till götet!

2009-05-28 @ 12:13:38
Postat av: Anonym

oj, det var såklart en fråga, inte ett krav.

2009-05-28 @ 12:13:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0